A krónikus gyulladás sokszor észrevétlenül alakul ki és csendesen megtelepedhet a szervezetünkben. Rengeteg betegség, fájdalom forrása lehet, ráadásul felgyorsíthatja az öregedést is.

A gyulladás testünk normális védekező reakciója. Akkor fordul elő, amikor egy idegen elem bejut a szöveteinkbe (baktériumok, vírus, toxin, idegen test , stb.), vagy ha javításra van szükség (pl.: sokk vagy seb után).

A gyulladást lokálisan nagyobb véráramlás jellemzi, vörösséggel, hővel, duzzanattal és gyakran fájdalommal jár.

Gyulladás esetén a test helyreállító „elemeket” küld erre a területre, a fájdalom meg arra késztet minket, hogy pihentessük az adott testrészünket. Tehát a gyulladásra szükség van, a gyógyulási folyamat része, de csak korlátozott ideig.

Különbséget kell tenni akut gyulladás és krónikus gyulladás között.

A krónikus gyulladást három dolog különbözteti meg:

  • kevés észrevehető tünettel, fokozatosan alakul ki
  • elterjedhet az egész testben
  • hosszú ideig tart

A krónikus gyulladás hatásai

A krónikus gyulladás hatásai alattomosak, mélyebbek, mint gondolnánk. Sokszor “csendes gyilkosnak” hívják. A krónikus gyulladás gyorsítja az öregedésünket.

A krónikus gyulladás elősegíti a sejtek és szövetek degenerációját, például az ízületekét (osteoarthritis), az érfalakét (arteriosclerosis), a hasnyálmirigyét (diabetes).

Hosszú távon az immunvédelem csökkenéséhez vezet, és számos betegséget okozhat (szív- és érrendszeri betegségek, ízületi gyulladás, asztma, Alzheimer-kór, irritábilis bél szindróma, rákos megbetegedések, autoimmun betegségek stb.) . Növeli a szabad gyökök szintjét, és ezáltal a test oxidációját.

A krónikus gyulladás okai és kockázati tényezői

Leggyakrabban a szervezet védekezésének (immunitásának) vagy helyreállítási funkcióinak folyamatos  stimulálásának köszönhető. Három fő oka van:

  • krónikus fertőzési gócok (például fogászati, nőgyógyászati, orrmelléküreg, torok stb.)
  • figyelmen kívül hagyott ételintolerancia
  • a toxinok és / vagy szennyező anyagok, amelyet a szervezet megpróbál megszüntetni.

Melyek azok a tényezők, amelyek elősegítik a krónikus gyulladást?

  • Magas glikémiás terhelést kiváltó étrend (GI). A túlzott cukor és finomított szénhidrát fogyasztás és az így feleslegesen a vérben keringő glükóz gyulladás keltő.
  • felesleges telített zsírok, de különösen “transz” zsírok,
  • túl sok omega 6 a túl alacsony omega 3-hoz képest
  • elhízás
  • stressz
  • rossz minőségű és/vagy kevés alvás
  • allergének folyamatos jelenléte

Maga az öregedés is elősegíti a gyulladást, amely az évek alatt felhalmozott méreganyagoknak, az életmódnak is tulajdonítható.

Egy ördögi kör jön létre: a gyulladás elősegíti az öregedést, amely maga is elősegíti a gyulladást.

Honnan tudhatod, hogy van-e krónikus gyulladásod?

Egy vérvizsgálat jó kiindulópont lehet. Például:

  • emelkedett ferritin szint
  • emelkedett fehérvérsejt szám
  • emelkedett CRP szint (vérsüllyedés)

Milyen tünetei lehetnek a krónikus gyulladásnak?

Teljesen észrevétlen is maradhat, különösebb jel nélkül. Azonban vannak olyan hosszú ideje tartó figyelmeztető tünetek, amelyek utalhatnak krónikus gyulladásra:

  • fájdalom az izmokban, az ízületekben
  • emésztési problémák
  • a bőr vagy a nyálkahártya állandó bőrpírja
  • folyamatosan hőemelkedés
  • a test bizonyos részeinek túlérzékenysége
  • tartós rendellenes fáradtság
  • szédülés és egyensúlyvesztés
  • krónikus fül-orr-gégészeti vagy emésztési vagy nőgyógyászati gyulladásos gócok ​​

Hogyan lehet leküzdeni a krónikus gyulladást?

  • Először is mindenképp egy orvosi kivizsgálásra van szükség.

Ezután mi mindent tehetünk?

  • “Gyulladáscsökkentő” tápanyagokat fogyasztunk

Az omega 3 fontos szerepet játszik a gyulladásos folyamatok csökkentésében. Különösen figyelni kell arra, hogy az omega 6-hoz képest elegendőt fogyasszunk. Erről itt írtam bővebben. Sajnos a mai étkezésünk jelentősen több omega 6-ot tartalmaz.

Az Omega 9 zsírsav is gyulladáscsökkentő hatású. Ezek egyszeresen telítetlen zsírsavak, amelyek nagy mennyiségben vannak jelen az olívaolajban.

A GLA vagy a gamma-linolénsav szintén gyulladáscsökkentő. Ez egy kivétel az omega 6 zsírsavak közöt, mivel gyulladáscsökkentő hatású. Megtalálható a ligetszépeolajban, amelyet bőr-, ízületi vagy nőgyógyászati ​​gyulladások ellen alkalmaznak. Ez a gyulladás csökkentő hatás még markánsabb, ha a GLA-t alfa-linolénsavval kombinálják. A lenmagolaj vagy a magok nagyon gazdagok alfa-linolénsavban.

Az étrendi rostok a vércukorszint-emelkedés megakadályozásával és a béltranzit felgyorsításával hatnak a gyulladásra.

Az antioxidánsok gyulladáscsökkentők. A nyers vagy éppen megpárolt, nem túlfőtt zöldségekben és friss gyümölcsökben, különösen bogyókban találhatóak.  A fűszerek és különösen kurkuma, de gyömbér, bazsalikom, rozmaring is.

Életmód is lehet krónikus gyulladáscsökkentő vagy megelőző hatású.  A sport életkortól függetlenül csökkenti a krónikus gyulladásos jelenségeket.  A minőségi, 6-8 óra alvás elősegíti a gyulladáscsökkentő fehérjék (például LCRP) termelődését.  A relaxáció is jótékony hatással bír.

Hogyan együnk “gyulladáscsökkentő”-en?

  • kevesebb cukor és finomított szénhidrát, alacsony glikémiás indexű (ezért több rostot tartalmazó) ételek
  • kevesebb transz-zsírsav, omega 6 és több omega 3
  • több gyümölcs, zöldség és fűszer (gazdag antioxidánsokban)

Ezen felül a cink-, magnézium- és D-vitaminhiány is elősegíti a krónikus gyulladást, így pótoljuk azokat.

Bár meglehetősen gyakori, a krónikus gyulladás nem mindenhol és mindenkiben van jelen, nincs okod a pánikra!

Ennek ellenére nem szabad hagyni, hogy kialakuljon a testünkben. Figyeljünk a megfelelő étrendre, a rendszeres mozgásra, összességében egy egészségesebb életmódra.

Ha vannak olyan tüneteid, amelyek egy lehetséges krónikus gyulladásra utalnak, akkor mindenképp keresd fel a háziorvosodat. 

Mit ajánlok a megelőzésre

Forrás


0 hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás