mozgas

Ma mindenhol azt lehet hallani, hogy mozogni kell, mert akkor leszünk, maradunk egészségesek. Na de miért? Miben segít a mozgás azon kívül, hogy sokkal jobban fogjuk magunkat érezni, ha rendszeresen mozgunk, jobban is fogunk kinézni. Ráadásul nagyon büszkék is leszünk magunkra minden alkalommal! A környezetünk is profitálni fog belőle, mert ez az egyik legjobb módja a stressz levezetésének.

Miért pont fél órát kell naponta mozogni?

A legtöbb tanulmány szerint heti 2,5 órás mérsékelt fizikai aktivitás már hatásos egészségünk megóvása szempontjából. Innen ered a napi fél órás ajánlás, hetente 5-ször. Amennyiben másképp nem megy, akkor ezt a 30 percet el is lehet osztani a nap folyamán 2*15 percre vagy 3*10 percre. A legfontosabb elkezdeni és nem abbahagyni, kihagyni napokat mindenféle mondva csinált ürügyekkel. Pont egy ilyen mondva csinált ürüggyel hagytam ki ma én is a futást: esett az eső és nem volt nálam sapka. Ez szimplán lustaság volt, mert a kendőmet is fejemre tehettem volna meg túl hideg sem volt.  A legjobb az, ha váltogatod a szívet dolgoztató mozgásformákat (úszás, biciklizés, futás, gyors gyaloglás,stb.) és az izomépítő, izomlazító, nyújtó mozgásformákat (torna, konditerem, jóga, stb.). Találj olyan mozgásformát, ami tetszik, amiben jól érzed magad.

50, 60 évesen nem túl késő elkezdeni?

Egyáltalán nem. Franciaországban a közelmúltban 60.000 menopauzán átesett nőt követtek 10 éven át. A vizsgálat kimutatta, hogy 50 év felett heti 4 óra gyaloglás vagy napi 30 perc csökkenti a mellrák kialakulásának kockázatát.  Amennyiben már a menopauza bekövetkezte előtt 4 évvel elkezdi valaki a mozgást, az további 10%-kal csökkenti a mellrák kialakulásának valószínűségét.

A kor előrehaladtával a rendszeres fizikai aktivitás a szív- és érrendszer számára is jótékony hatással van (szívműködés javulása, kitartás, stb.). A mozgásszerveinkre is hasznos a rendszeres mozgás, testsúly csökkenése vagy szinten tartása miatt. Az izomtömeg megtartásában segít, ugyanis a korral az izomszövetek zsírszövetté alakulását csökkenti. A mozgás segít a csontsűrűség vesztés megállításában, a jobb egyensúly megtartásban, így kevesebb esés valószínűsíthető. A rendszeres mozgás az agyunkra is jótékonyan hat, csökken a kognitív hanyatlás. Javul a szorongás, depresszió.

A mozgás ugyan önmagában nem gyógyítja a rákot, de nagyban hozzájárul a megelőzéshez, a gyógyuláshoz és a kiújulás elkerüléséhez. Kutatások szerint a mozgás csökkenti a rákos megbetegedés kockázatát 20%-kal és 40%-kal a kiújulást. Természetesen itt rendszeres mozgásról van szó. A vastagbélrák megelőzésben a mozgás felgyorsítja a táplálék feldolgozását, így az emésztésben résztvevő szerveink nyálkahártyája rövidebb ideig van kitéve bizonyos élelmiszerek rákkeltő hatásának. A tüdőrák megelőzésben a légzési funkció javulása csökkenti a hörgőkben lévő rákkeltő anyagok koncentrációját

Ha paradoxonnak tűnik is, a fáradtság legjobb ellenszere a mozgás.


Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás