agy es omega 3Ilyenkor ősszel, iskolakezdéskor még inkább előtérbe kerül az agy táplálása. A gyerekeknek is nagy szükségük van rá, de a felnőtteknek a negyvenes éveik vége felé is nagyon oda kell figyelniük az agyuk karbantartására.

Ha szeretnéd megelőzni, hogy hasonló kérdésekkel kelljen nap, mint nap szembesülnöd, mint : Miért indultam el? Mit is ebédeltem ma? Hány órát beszéltünk meg? Hol találkozunk? Hová raktam? -akkor érdemes tovább olvasnod.

Az omega-3 előnyeit a csecsemőkori agyi működés kialakulásában, és felnőttkorban, a memóriára gyakorolt hatását számos tanulmány vizsgálta. Kimutatták, hogy minél gazdagabbak a neuronok EPA-ban és DHA-ban (az omega 3 két fontos építőeleme – itt írtam róla),  annál jobban fejlődik az agy, annál jobb az emlékezőképesség, és annál lassabb az agy öregedése.

Az emlékezet az idegsejtek közötti kapcsolatok változásából jön létre. Bár a hatásmechanizmusokat pontosan még nem ismerjük, de a kutatók szerint az omega 3 módosítja a sejtmembránokat, így minél nagyobb mennyiségben vannak jelen, annál könnyebben jönnek létre az újabb kapcsolatok.

Annak érdekében, hogy jobban megértsük az omega-3 hatását az agyi plaszticitásra (formálhatóságra) fiatal és egészséges emberek körében, a Pittsburgh-i Egyetem (Pennsylvania, USA) kutatócsoportja 6 hónapig tesztelte az omega 3 pótlását 18 és 25 éves felnőtteken.

A kísérlet kezdete előtt a résztvevőknek egy vérvétellel megmérték az omega 3 szintjüket, egy PET CT vizsgálattal (3 dimenziós képalkotó technika), az agy aktivitását vizsgálták, és a rövidtávú memóriát tesztelték (az “n-back teszt”-tel, amelyben  egy számsorozatot és betűket figyeltetnek a képernyőn a pácienssel, akinek emlékeznie kell arra, amit előtte látott, vagy azt megelőzően vagy kettővel azelőtt). A vizsgálat során kiderült, hogy azok a páciensek, akiknek magasabb volt a vérében mért omega 3 szint,  szignifikánsan jobban teljesítettek a rövidtávú memória tesztben.

6 hónapig omega 3 étrendkiegészítőt szedettek velük, majd újra elvégezték a vizsgálatokat. A vizsgált személyeknek 18%-kal nőtt a rövidtávú memóriája.

E izgaz a fiatalokra, de vajon az idősebbekre hogyan hat?

Az Omega 3 hatása az idősebbek agyi funkcióira

2012 februárjában publikáltak egy érdekes tanulmányt az American Academy of Neurology orvosi folyóiratban, amely  kiemeli a kapcsolatot az omega 3 zsírsavak pótlása és a memória, a  gondolkodási készségek megtartása között. Ebben a tanulmányban 1575 középkorú, átlagban 67 éves, pácienst vizsgáltak.

A résztvevőkön agyi MRI vizsgálatokat végeztek, mentális funkcióikat, a testtömegüket, a vörösvérsejtek omega 3 zsírsav tartalmát vizsgálták. A kutatók azt találták, hogy azok a páciensek, akiknek az omega 3 szintje  (az omega 3 DHA komponensét mérték) a legalacsonyabbak között volt, kisebb agyi volumenük volt, mint azok, akiknél magasabb DHA-szintet mértek a vérükben. Hasonlóképpen, ugyanezek a kisérleti alanyok  25%-kal rosszabb eredményeket értek el a vizuális memória tesztekben, a problémamegoldásban, a „multitasking”-ban és az absztrakt gondolkodásban.

Az INSERM (Francia egészségügyi és táplálkozási kutatóintézet) által végzett kutatás azt mutatja, hogy a közhiedelemmel ellentétben, a memóriánk már 45 évesen elkezd hanyatlani. Az agyi öregedés, amely a kognitív funkciókat érinti, először a memóriát befolyásolja, a figyelem, a számolási képesség, a tájékozódás csak 65 év után kezdenek romlani.

Számos tanulmány kimutatta a DHA vérben mért szintjének, és a kognitív (emlékezet) és vizuális funkciók közötti összefüggését az egészséges emberek körében.

Mennyi omega 3-ra van szükségünk?

A 3 és 9 év közötti gyermekek igényei 250 mg EPA és DHA, a 10 és 18 év között 500 mg-ra emelkednek.

A két omega-3 zsírsav szintje túl alacsony a nyugati étrendben. A DHA és az EPA pótlása a terhesség, a szoptatás, majd a gyermekkorban fontos szerepet játszik az agy fejlődésében és a memória teljesítményében.

A DHA és az EPA minimális élettani követelményét 500 mg / nap-ban határozták meg egy egészséges felnőtt esetén.

Amikor omega 3-at vásárolsz, figyelj az EPA és DHA tartalmára is! Egy másik cikkemben utánajártam annak, hogy még mi mindenre kell figyelned, amikor omega 3-at veszel. Ide kattintva olvashatod.

omega 3Amit én jónak tartok, az az Eqology omega 3 olaja. Remélem vannak más, hasonlóan jó termékek is, így, ha te ismersz olyat ezen kívül, ami a fenti cikkben felsorolt feltételeknek is megfelel, kérlek, oszd meg velünk!

10 ml Eqology omega 3 olajban 490 mg EPA és 690 mg DHA található. Tehát egy 10 év alatti gyermeknek 5 ml, fölötte 10 ml javasolt. Az 5 ml egy kiskanálnak, a 10 ml egy evőkanálnak felel meg.

  • Biztosítja sejtjeink, különösen az agysejtek megfelelő működését
  • Elősegíti a magzat és a gyermekek jó agy fejlődését
  • Javítja és fenntartja a felnőttek emlékezőképességét
  • Időseknél segít megvédeni az öregedő agyat

Az Eqology omega 3 olaj nincs bekapszulázva, kellemes citromos ízű, amit még a gyerekek és a halat nem szeretők is szívesen beveszik. Amennyiben az Eqology terméket szeretnéd beszerezni:

Itt tudod megrendelni, ha csak egy üveggel szeretnél: 1 üveg vásárlása

Sokkal olcsóbb, ha egyszerre megveszel 6 havi adagot. A 6 havi adag azért tartalmaz 8 üveget, mert az első 2 hónapban a gyártó dupla adag fogyasztását javasolja. 6 havi adag megrendelése

Amennyiben több információt szeretnél az olajról, úgy írj a csilla@kortalanul.hu e-mail címre.


Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás