kanikula, forrosag

A meteorológusok azt ígérik, hogy ősszel is jó meleg lesz. Ebben a melegben még inkább felmerül a kérdés, hogy mekkora egy ember napi folyadék szükséglete. Milyen következményei vannak a folyadékhiánynak?

A csecsemők testének 80%, az idősek testének 55%-a víz. Egy átlagos napon  1,5-2 liter folyadékot veszítünk légzéssel, izzadással, vizelettel. Ennél jóval többet a hőségben vagy hasmenéskor, sportoláskor. A kiszáradás veszélye elsősorban a csecsemőket és az időseket érinti.

Vannak gyógyszerek, amelyek dehidratációhoz vezethetnek, mint a vízhajtók, vérnyomás csökkentők, hashajtók, de a szorongásoldók, altatók is, amelyek csökkentik az éberséget is és a páciens elfelejt eleget inni.

De honnan lehet tudni, hogy az embert a  kiszáradás fenyegeti?

Figyelmeztető jelek, hogy keveset ivott:

  • szomjúság
  • a vizelet színe sötét
  • a vizelet mennyisége kevés
  • száraz bőr
  • fáradtság
  • szédülés
  • izzadás hiánya
  • fejfájás

Túl meleg van a munkához!  A meleghez köthető kiszáradás csökkenti a teljesítményt, a  koncentrációs képességet, figyelemzavart okoz. A folyadékhiány miatt a szervezet megpróbálja visszatartani a folyadékot a vizelet mennyiségének csökkentésével, amit az antidiuretikus hormon  termelésének növelésével ér el. A kiválasztott vizeltből a vízvisszaszívás nő, így a vizelet sűrűbb lesz.

Mennyi vizet kell inni?

Átlagosan 30 ml / testsúlykilogramm, vagyis 1,5 liter – 2 liter folyadékot, amihez hozzáadódik a napi zöldség, gyümölcsfogyasztásunk, amelyek átlagosan 1 liter folyadékot biztosítanak naponta. Ehhez a mennyiséghez kell hozzáadni napi plusz fél litert, minden egyes foknál 35 ° C felett.

Tehát egy 50 kilós ember esetében:

1,5 liter folyadék + 1 liter folyadék, amelyet a napi étkezéssel pótol + hőmérséklettől + sporttól függő extra folyadékpótlás.

izzadas

Sportolók, sokat izzadók figyelem!

35 fok az árnyékban. Intenzív sportolással ebben a melegben akár 3 liter folyadékot is ki tudsz izzadni óránként. Ilyenkor azonnal ráveted magad valamilyen italra, hogy pótold azt a kiizzadt 3 litert.

Ez így rendben is van, az elvesztett folyadékot pótolni kell, de nem mindegy mivel.  Ez alatt az egy óra alatt 3,5 gramm nátriumot is kiválasztottál, amit pótolni kell. (A nátrium szabályozza a folyadékháztartást, az izomműködésben, az idegrendszerben az ingerület átvitelben, a sav-bázis egyensúly fenntartásában, a szénhidrát- és fehérje anyagcserében játszik szerepet.) Amennyiben ilyenkor egy alacsony ásványi anyag tartalmú vízzel pótlod a kiizzadt folyadékot, akkor a szervezetedben lévő alacsony ásványi anyag koncentrációt csak tovább hígítod.

Ezzel úgynevezett hiponatrémia alakulhat ki, ami nátrium hiányt jelent. Ez járhat gyengeséggel, fáradékonysággal, zavartsággal, de akár eszméletvesztés, görcsrohamok, kóma is kialakulhatnak vagy legsúlyosabb esetben, kezelés hiányában, halált is okozhat.  A nyári hónapokban a kórházba kerülő idős emberek körülbelül egyharmada ezért kerül be, ugyanis náluk ráadásul a szomjúság érzet is csökken a korral. Tehát ebben a melegben, amikor sokat izzadunk, nemcsak arra kell figyelni, hogy pótoljuk a folyadékot, de arra is érdemes odafigyelni, hogy olyan ásványvizet válasszunk, ami nátriumban gazdag.

Persze nem csak a nagy melegben van szükségünk a megfelelő folyadékpótlásra. A folyamatos folyadék hiány krónikus betegségek kialakulásához is vezethet úgy, mint vesekő, székrekedés, a vérrögök kialakulásának, a stroke-nak a kockázata is magasabb.

A forró nyári napok után se felejtsünk el a megfelelő mennyiségű folyadékbevitelt.

gyumolcsle

 

Hogyan fogyasszunk ilyen sok folyadékot?

Együnk olyan zöldségeket, gyümölcsöket, amelyeknek magas a víz tartalma, például:

 

  • uborka 96%-a víz
  • saláta 94%-a víz
  • görögdinnye 92%-a víz
  • káposzta, paradicsom 93%-a víz
  • dinnye 90%-a víz

Sós levesek, zöldséglevesek, gyümölcslevek és ásványi anyagokat tartalmazó vizek.

folydékpótlás

Néhány ásványvíz ásványi anyag tartalmát itt találjátok, de ezek csak példák. Minden ásványvízen fel van tüntetve az ásványi anyag tartalma.

 

 

Bonaqua szénsavval és ásványi anyaggal dúsított ivóvíz:   magnézium-szulfát: 248 mg/l;  magnézium-karbonát: 84 mg/l;  nátrium-bikarbonát: 48 mg/l; , kálium-klorid: 34 mg/l;  Hozzáadott szárazanyag tartalom: 414 mg/l; Szén-dioxid tartalom: min. 5 g/l.

Fonyódi forrásvíz:  Összes oldott ásványianyag tartalom: 761 mg/liter. Kálium:3,1 mg/ liter, Nátrium: 149 mg/liter, Kalcium: 30,9 mg/liter, Magnézium: 15,1 mg/liter, Klorid: 11,0 mg/liter, Hidrogénkarbonát: 543 mg/liter

MIZSE természetes ásványvíz:  Összes ásványianyag-tartalom: 515 mg/liter, Nátrium:16,9 mg/liter, Kálium: 1,2 mg/liter, Magnézium: 23,9 mg/liter, Kalcium: 60 mg/liter, Klorid: 4 mg/liter, Hidrogénkarbonát: 378 mg/liter

Óbudai Gyémánt:  Összes ásványianyag-tartalma: 667 mg/liter. Nátriumtartalma: 11 mg/liter,  Magnézum:38; Kalcium: 91; Fluorid: 0,3; Hidrogénkarbonát: 445 mg/liter.

Römerquelle szénsavval dúsított természetes ásványvíz: kalcium-ion: 146,4 mg/l., magnézium-ion: 65,6 mg/l., nátrium-ion: 13,9 mg/l., kálium-ion: 2 mg/l., hidrogénkarbonát: 421 mg/l., szulfát: 298,6 mg/l., klorid: 8 mg/l., nitrát: 0,5 mg/l.

Szentkirályi szénsavmentes és szénsavas  ásványvíz:  Teljes ásványianyag-tartalom: 520 mg/liter. Kalcium: 63 mg/liter, Nátrium:19 mg/liter, Magnézium 26 mg/liter, Hidrogénkarbonát: 400 mg/liter.

 

 

 

 

Categories: Öregedés

1 Comment

Zuzana kaprinay · 2018-08-17 at 00:56

Nagyom jol!!! Gratulálok.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás