Kerüld el vagy előzd meg az életkorral összefüggő súlygyarapodást!

A  nőkre 35-40 éves koruk körül kezdenek észrevétlenül felkerülni azok a fránya plusz kilók, a férfiakra kicsit később, 45 éves koruk környékén. Sajnos ez nem mende monda, a korral hízunk, ha nem figyelünk oda.

plusz kilók

Miért hízunk a korral?

Hormonális változások miatt

Az egyik ismert ok a hormon szintek változása. Mindkét nem esetében a 30-as éveinkben a növekedési hormon szintje elkezd csökkenni. Ez a hormon stimulálja az izom “termelését” a szervezetben és indítja be a zsírbontást. Mivel ez a hormon csökken, a szervezet kevesebb sovány tömeget gyárt, vagyis izmot és kevésbé hatékonyan égeti el a zsírt.

A következő, a pajzsmirigy, ami a nyakunk alján helyezkedik el, T3, T4 és kalcitonin hormonokat termel. Ezek a hormonok felelősek a testünk anyagcseréjének fenntartásáért. A pajzsmirigy alulműködés többnyire súlygyarapodással jár, így érdemes megnézetni, hogy nem ez áll-e a plusz kilók mögött.

Az inzulin, a hasnyálmirigy által kiválasztott hormon túltermelése is okozhat hízást. Az inzulin segít, a glükózt (cukrot) a sejtekhez juttatni, ahol vagy energiaként hasznosul vagy zsírként tárolódik, így fenntartva a cukorszintet a vérben.

Az egészségtelen táplálkozás (túlzott cukor, feldolgozott élelmiszerek, alkohol, mesterségesen édesített italok túlfogyasztása) inzulin rezisztencia kialakulásához vezethet. Ez azt jelenti, hogy a sejtek nem ismerik fel az inzulint és így a cukor a vérben marad, ami súlygyarapodáshoz és 2. típusú cukorbetegséghez vezethet.Érdemes ezt is kivizsgáltatni.

A kortizolt, köznapi nevén stressz hormont a mellékvesék választják ki, amikor depressziósak, idegesek, stresszesek, dühösek vagyunk. Elsődleges funkciója a stressz szintjének csökkentése, amelyet a vércukorszint növelésével, az immunrendszer elfojtásával ér el, ezen kívül a zsír, a fehérje és a szénhidrát anyagcsere elősegítésében játszik szerepet. Az állandó rohanás, a munka, az otthoni feladatok, a nem megfelelőtáplálkozás stb. miatt a testünk állandó stresszhelyzetben van, ami túlzott kortizol kiválasztáshoz vezet. Ez a túlzott kortizol kiválasztás káros hatással van általános egészségi állapotunkra és  a zsírlerakódáshoz is hozzájárul.

A tesztoszteront gyakran csak férfi hormonnak gondoljuk, de a nők is kiválasztják. Ez a hormon segíti a zsírégetést, erősíti a csontokat és az izmokat, javítja a libidót. Az életkor és a magas stressz csökkentik a nők tesztoszteronszintjét, ami a csontsűrűség csökkenéséhez, az izomtömeg elvesztéséhez és az elhízáshoz vezethet. A férfiaknál az andropauzában a tesztoszteron szint csökkenésével az izomtömeg csökken, a has kezd hangsúlyossá válni.

A progeszteron és az ösztrogén szintjének egyensúlyban kell lennie a szervezetben a megfelelő működés érdekében. A menopauzában lévő nőknél, a progeszteron szint csökkenése, ami már a pre-menopauzában elkezdődik, elősegíti a zsír raktározását, valamint a vizesedést. A nem menopauzában lévő nőknél a stressz, a fogamzásgátló tabletták is okozhatják a progeszteron szint csökkenését.

Az ösztrogén az elsődleges női nemi hormon. Amikor az ösztrogénszintek megemelkednek, az inzulintermelés fokozódik, ez inzulin rezisztenciához vezet, ami súlygyarapodást okoz. A premenopauzában az ösztrogénszint csökken. Az ösztrogénszint feltöltése érdekében a szervezet elkezd más ösztrogéntermelő forrásokat keresni. Az egyik ilyen forrás a zsírsejtek. Amikor az ösztrogénszint csökken, a szervezet elkezdi zsírrá alakítani, amit csak tud, ez szintén súlygyarapodáshoz vezet.

A leptin egy olyan hormon, amely az étvágy és jóllakottság központnak küld információt a zsírkészletről vagyis a test energiakészleteiről. A zsírsejtekben választódik ki. Túlzott kalória bevitel esetén egyre több zsír lesz a szervezetben, így a leptin kiválasztás nő, és egy idő után a szervezet úgynevezett leptin rezisztens lesz, a receptorok nem fogják venni a jóllakottság üzenetet. Ezért van az hogy sokszor a túlsúlyos emberek állandóan éhesek.

A melatonin az a hormon, ami szabályozza az alvást és az ébrenlétet. Míg alszunk a szervezet felszabadítja a növekedési hormonokat, amely segíti a test gyógyulását és építi az izmokat. De ha nem alszunk eleget, az stresszt okoz és súlygyarapodáshoz vezet.

Az energiatermelés csökken

A mitokondriumok, amik a sejtekben az energiát termelik, veszítenek a hatékonyságukból, így a kalóriák égetése is kevésbé hatékony a kor előrehaladtával.

Az alap anyagcsere csökken, lassul

Az a minimális mennyiségű energia, amire a testünknek a mindennapi működéshez szüksége van, az alap anyagcsere. Az alap anyagcserénk, a kalóriaégetésünk hatékonysága, az izomtömegünk csökken. Tehát, ha a feldolgozásunk csökken, a kalória bevitelünk meg változatlan, akkor szép lassan elkezdünk hízni.

A fizikai aktivitás csökkenése, nagyobb kalória bevitel

Általában a 30-as éveink második felétől kevesebb időnk jut a mozogásra, a gyerekek, a háztartás, a munka fontosabb és ugye egy nap csak 24 órából áll.  Amikor meg időt szakítunk a kikapcsolódásra ahhoz gyakran valamilyen étkezés kapcsolódik.

 Azok a plusz kilók, amikhez nem ragaszkodunk…

plusz kilókDe vajon meg tudjuk-e akadályozni ezeknek a plusz kilóknak az elraktározását?

Noha nehéz megakadályozni az öregedéssel járó legtöbb mechanizmust, de érdemes küzdeni ellenük, így a súlygyarapodásra is érdemes figyelni. 

Sajnos mágikus tabletta nem létezik, de mivel már ismerjük a túlsúly okait, így elkezdhetünk tenni ellene. Persze vannak olyan termékek, amik segítenek megszabadulni a plusz kilóktól, de ezért nekünk is tennünk kell. Mielőtt egy ilyen csoda szert kipróbálnánk érdemes alaposan utánanézni a gyártó cégnek.

izomépítésTartsuk meg az izomtömegünket, hogy jobban égessük a zsírt

A csoda a mozgással valósul meg. A mozgásszegény életmóddal elsorvadnak az izmaink. A sport, a mozgás a kulcsa a hosszú élettartamnak is.

Találj valami olyan mozgásformát, amit élvezel. Vannak olyan mozgásformák, amiket minden életkorban űzhetünk: túrázás, kerékpározás, úszás, jóga, kocogás, tenisz, stb. A korlátaink elsősorban a fejünkben vannak, tehát bármikor elkezdheted, de ne feledd a rendszeresség is nagyon fontos! 

Egy 1997-es kutatás szerint, azok a férfiak, akik futnak, csak 1,5 kg-ot híztak 20 és 50 éves koruk között. A legújabb kutatások szerint az intervall edzések (HIIT: high intenstity intervall training) működnek a legjobban. Az intervallum edzés azt jelenti, hogy az intenzív edzés fázisok váltakoznak a pihenő fázisokkal. Ennek az edzésformának az előnyei: javítja a tüdő oxigén felvevő képességét, gyorsítja a szénhidrát-anyagcserét. Ezek a mozgásformák pozitívan hatnak mind a növekedési hormon mind az izomtömeg növelésére.  Nézz utána, és keress egy edzőt, aki segít megtalálni a neked leginkább megfelelő mozgásformát.

egészséges táplálkozásEgyünk jobban és egészségesebben

A korral egyre jobban értékeljük az édességeket, az alkoholos italokat, de gondolhatod, hogy sajnos nem ezeknek köszönhetően fogod megtartani a versenysúlyodat. Könnyíteni kell az étrendünkön. A jó hír ebben az, hogy nem csak soványabbak leszünk, de egészségesebbek és hosszabb életűek is. Nem arról van szó, hogy mostantól éhezned kell. Az elfogyasztott ételek minőségére kell figyelned elsősorban.

Amin változtatnod kell: csökkentsd a magas glikémiás indexű ételek fogyasztását, mint a cukor, fehér liszt, stb. (olvass utána, rengeteg ezzel foglalkozó cikket fogsz találni), egyél elegendő fehérjét, mert ez az, ami karbantartja az izmainkat. A feldolgozott élelmiszerek (mélyhűtött pizza, levespor, stb.) helyett válaszd az egyszerű összetevőket, amikből magad állítod össze az ételedet.

Egyél idény zöldségeket, gyümölcsöket, teljes kiőrlésű gabonát, vagyis sok rostot és igyál meg legalább 2 liter cukor mentes folyadékot egy nap.

Ez nem azt jelenti,hogy ne egyél többet süteményt, fagyit, hamburgert, stb. csak figyelj arra, hogy ezek lehetőleg kevés hozzáadott mesterséges anyagot tartalmazzanak és ne ez legyen a napi kalória beviteled nagy része.

Van még egy jó hírem: vannak olyan ételek, amelyek azon hormonok termelődését segítik elő, amelyek a zsírlerakodást meggátolják. Mik ezek:

  • bab (LDopa tartalma stimulálja a növekedési hormont)
  • zabpehely, fokhagyma, csípős fűszerek, kókusz zsír, lenmag, dió a tesztoszteront stimulálja
  • brokkoli, avokádó, amelyeknek NMN tartalma a mitokondriumok energia termelését védi

Természetesen mindehhez elengedhetetlen egy jól működő emésztőrendszer is, ahol a tápanyagok fel tudnak szívódni.

 Alvás

Napi 7-8 óra alvásra szüksége van a szervezetnek.  Az alvásról itt írtam részletesebben.

 Kimutatták, hogy a mitokondriumok működését a masszázs is serkenti.

Itt olvashatsz még arról mi segíthet a fogyásban 45 felett.

A fülakupunktúrát is segítségül hívhatod a fogyásban. Ebben tudok segíteni. Keress a 06 30 33 98 188-as telefonszámon.


1 hozzászólás

Segítség a fogyásban 45 felett 5 pontban | Kortalanul · 2019-03-19 - 19:35

[…] Arról már írtam, hogyan kerülheted el a korral összefüggő plusz kilókat.  Itt elolvashatod.  […]

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás