aludd ki magad1 órával többet alhatunk

Amikor ősszel az órát 1 órával visszaállítjuk hajnali 3-ról 2-re, akkor elméletben 1 órával többet alhatunk, tavasszal hajnali 2-kor hajnali 3-ra előreállítjuk az órát, ilyenkor 1 órával kevesebbet alszunk.

Lehetnek elalvási problémáink, figyelemzavarunk, étvágytalanságunk vagy épp ellenkezőleg farkas étvágyunk, munkaképességünk csökkenhet, hangulat ingadozásaink lehetnek, stb. Sokak szerint az óraállítás sokkal károsabb az egészségre, mint az időzónákban való utazgatás. Ugyanis az óraátállítással nem változnak meg a napi tevékenységeink úgy, mint egy utazás alkalmával. Az óraátállással több napi tevékenységünk tolódik el,mint az étkezések ideje, a felkelés, a lefekvés időpontja, stb.

Az óraátállítás hormonális zavarokat is okozhat, amely összefügg az alvászavarokkal

A melatonin, az ébredés / alvás ritmusát szabályozó hormon, vagy más néven “alvási hormon” termelődését közvetlenül befolyásolja az óraátállítás. 2 órányi csökkenő fényerő szükséges ahhoz, hogy az elalváshoz szükséges mennyiségű melatonin termelődjön a szervezetünkben.

Milyen kockázatai vannak az óraátállításnak és kinek okozhat ez problémát?

2 veszélyeztetett csoport van:

  • az idősebb emberek, akiknél gyakori a pontos napirend és rövidebb alvásidő jellemzi őket valószínűleg intenzívebben élik meg az óraállítást
  • a gyermekeknél és különösen a csecsemőknél okozhat alvási zavarokat

Súlyosabb következményei is lehetnek az óraátállásnak.

Egyes tanulmányok szerint az infarktusok száma 5% -kal nő az óraállítást követő héten tavasszal, azonban az őszi átállás védő hatással bír, ugyanis az óraállítást követő hetekben a szívrohamok száma 5%-kal. Ebből is látszik, hogy a napi ritmusunk, alvási szokásaink szorosan összefüggenek az egészségünkkel.

Egyszerűbben és gyorsabban alkalmazkodik a szervezetünk a téli időszámításra, mint a nyárira.

Hogyan segíthetünk a szervezetünknek az alkalmazkodásban?

Becslések szerint körülbelül 1 hét kell ahhoz, hogy alkalmazkodni tudjunk a nyári vagy téli időváltozás okozta változásokhoz. Segíthetünk a szervezetünknek, hogy könnyebben tudjon alkalmazkodni :

természetes fény fontosságaA szezonális depresszió elkerülése érdekében próbáljunk meg igazodni a napfényhez, legyünk minél többet természetes fényben, a szabadban.

Az óraállítás hetében pihenjünk többet, ha ezt megtehetjük. A gyerekek szerencsések, mert nekik pont most van az őszi szünet, így van idejük átszokni.

Ilyenkor érdemes elkezdeni egy őszi vitaminkészlet feltöltést. Együnk sok szezonális zöldséget, gyümölcsöt..

Tartsd meg a szokásos ébredési idődet. Az időváltozás mindig vasárnap történik, hogy könnyedén megszokhassuk. Ahelyett, hogy egy órával meghosszabbítanád az alvást, a szokásos időben kelj fel (tehát egy órával korábban az óra szerint), majd óvatosan módosítsa az időpontot amíg vissza nem áll az óra szerinti időpontra.

túrázz, légy sokat a szabadbanÉlvezd a reggeli fényt, tölts minél több időt természetes fényben. Ez a hangulatunkra is jó hatással lesz. Menj gyalog munkába, ha teheted, sétálj egyet ebédidőben, hétvégén túrázz a természetben.

A napfény hiányának leküzdése érdekében fényterápiás lámpát is használhatunk, ami nagyon hatásos a jó hangulat megtartásában, amikor egyre rövidülnek a nappalok.

Nyugdíjas vagy? Maradj szinkronban!

Az aktív embereknek kevesebb gondjuk van az átállással után, hiszen időre járnak dolgozni, így gyorsabban átszoknak. A nyugdíjasoknak azonban kevesebb időre szóló tevékenységük van, így könnyebb időt hagyni az asszimilációra, egy délután beiktatott szieszta is sokat segíthet.

Inkább napközben iktassunk be egy kis pihenést, ha túl korán ébredtünk vagy csak nehezen tudtunk elaludni, minthogy altatót vegyünk be. Este egy csésze gyógytea is segíthet a könnyebb elalvásban. Egy felmérés szerint az óraállításkor 20%-kal emelkedik az altatók fogyasztása.

Az altató helyett válassz egy természetes megoldást!  Javaslom a svájci Cibdol cég meladol cseppjeit, amelyek segítenek az elalvásban. Itt meg is tudod vásárolni.

Itt olvashatsz még természetes tippeket egy pihentető alvás érdekében.


0 hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás